Det finns så mycket att leva upp till hela tiden, eller hur?
Tider att passa, nya vanor, jobb, goda råd att följa, tid med familjen, mål att uppnå, drömmar att skapa, säga ja, säga nej, relationer, motionera mera…
Vårt samhälle har ett sådant högt tempo att det är sällan man stannar upp och lyssnar inåt, vem man är innerst inne och vad man vill.
På vår kurs får du hjälp att identifiera vad som stressar dig och ta faktiska, konkreta steg i riktning mot en mer balanserad tillvaro.

Hela Dej
arrangerar kurser på Gotland och Online där vi arbetar i grupp med att hantera de här känslorna och ge verktyg för din självutveckling.
Vi hjälper dig att reda ut vad som är viktigt för dig - och hur du ska ta dig dit du vill.
Du tränar dig i att hantera det som stressar dig och ta steg mot en tillvaro med mer balans.
Stress måste inte innebära att man har mycket att göra. Du kanske är stressad över att ditt liv inte ser ut så som du egentligen vill?
Eller över att ditt liv tagit en riktning som var rätt förut, men som inte längre känns som du. Ibland behöver man hjälp att se möjligheterna!


Sagt om kursen

- Har börjat fundera över medvetna val och att alla känslor är ok.
- Jag kan acceptera utan att gilla.
- Det blev tydligt att jag är/känner mig lite ensam.
- Ett fantastiskt tillfälle att investera i sig själv.
- En kurs som du för alltid bär med dig.


Kurs för dig som längtar efter en förändring
Under kursen får du en ökad kunskap kring stress i allmänhet och din egen i synnerhet. Genom föreläsningar och övningar får du verktyg för att identifiera vad som stressar i vardagen och varför. Du får prova olika metoder för att skapa en bättre balans i livet, vi jobbar till exempel med medveten närvaro och återhämtning.
Kursen riktar sig till dig som vill utvecklas som person och längtar efter en förändring. Du vet kanske vad som stressar och behöver hjälp att hantera det, eller vill tvärtom få verktyg för att identifiera vad det är som gnisslar någonstans djupt i magkänslan.
Vi går igenom: Vad stress är och vad som händer i kroppen när vi stressar Hur du kan förhålla dig till den stress som är ofrånkomlig i det dagliga livet Hur du kan förhindra utmattningsdepression
Vi resonerar kring: Vad som är möjligt att förändra och vad vi behöver acceptera Vad som är viktigt för just dig och vad du vill att ditt liv ska stå för.

Vi arbetar med ACT-metoden
Vi arbetar med stresshantering i gruppform med utgångspunkt i ACT (Acceptance Commitment Therapy). I detta sammanhang står ACT för Acceptance Commitment Training för att tydliggöra att det inte handlar om individuell terapi. Kursen är baserad på senaste forskningen kring stress och välmående.
Den här modellen är en svensk omarbetning av “ACT at work” som fått goda resultat efter forskning i England och Sverige. De som genomgått kursen har sänkt arbetsrelaterad stress och ökat sin generella psykiska hälsa. Forskning från både Sverige, England och Australien visar att detta är en effektiv metod för att minska bland annat stress, ångest och nedstämdhet, öka livskvalitet och välmående och öka arbetsengagemang för både vuxna och ungdomar. Många psykologer använder metoden med klienter vid både arbetsrelaterade och personliga utmaningar.
Vill du ta del av forskning, besök www.livskompass.

En sammanfattning av ACT
Förkortningen ACT kan användas som en minnesregel för vad som är centralt inom ACT:
Accept 
acceptera saker som är ofrånkomliga i livet, till exempel känslor som ångest och sorg, att vi bitvis kommer att vara sjuka, separationer, kriser och annat som ingår i livet. Öppna upp acceptera även det härliga som livet erbjuder.
Choose 
Väljer du det du tycker du är riktigt viktigt i livet? Om du fritt får välja och allt är möjligt, vad vill du sträva mot i ditt liv?
Take action 
Gör! Ta konkreta steg mot det du tycker är viktigt i livet. Låt dina katastroftankar och jobbiga känslor hänga med på färden.

© Copyright Hela Dej Gotland